Gotlands Guideförening

REPORTAGE 2020

Gotlands Guideförening på tisdagsfika med biskop Thomas Petersson!

Guideföreningen brukar enligt tradition träffa våra nya gotlandsbiskopar, och nu blev det äntligen dags att möta Thomas Petersson! Vi fick en supertrevlig stund, med fika på en tisdagsförmiddag ( 4 februari) i Helge Andshuset.

Vi delade upp det (inte riktigt jämnfördelat) så att vi drack kaffe och åt kakor medan Thomas berättade för oss om sitt erfarenhetsrika liv. Ett liv som fört honom från Motala till Gotland, via bland annat London, Söderköping, Berlin, Växjö. Han berättade om ett yrke som ena dagen handlar om ungdomar och nästa dag om 92 medeltida kyrkor.

Vi fick veta hur det går till när biskopar väljes och Thomas berättade för oss om SKUT, Svenska Kyrkan i Utlandet. Tack vare 42 utlandsförsamlingar blir vårt eget lilla Visby stift lite större.

Allt trevligt har ett slut, så även denna stund, så efter en del frågor och svar, var det dags att tacka för oss, och låta biskopen gå vidare till nästa arbetsuppgift. Vi fick många kloka ord och tankar med oss hem, och hoppas på minst 15 år till med biskop Thomas i Visby Stift!

Gunilla Lauström, för

Gotlands Guideförening, som alltid i stolt samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

REPORTAGE 2019

Lilla Karlsö Den 11 maj, for vi till Lilla Karlsö, (Tack Marina för ett gott förslag!) en lugn och stilla dag, sån tur med vädret, tänk om det blåst full storm och regnat, nu var det bara lite dimma. En dimma som gjorde att man kunde få känna sig totalt avskärmad från resten av världen. Ett gäng guideföreningsmedlemmar med matsäck och varma kläder... läs mer >>>

Vårens praktikkurs!

Gotlands Guideförening har under mars och april genomfört en praktikkurs för blivande guider. Indelade i två delgrupper har vi gjort fem Visbyvandringar under stundtals kalla vårkvällar. Dessutom... läs hela referatet här>>

24 april -Konsten i Världsarvet

Gotlands Guideförening på konstvandring 24 maj 2019.

23 medlemmar deltog i konstvandring med Berit Ångman Svedjemo från Gotlands Museum. Här fick vi fakta och sammanhang och säkert några nya berättelser till våra turer... läs hela referatet med bilder här>>

Bakom kulisserna på Arkivet

Onsdagen den 6 mars kl. 18.00 var Guideföreningen på ett uppskattat besök hos Arkivcentrum.

Årsmötet 2019

Gotlands Guideförenings årsmöte 9 februari på Villa Manhem samlade 45 medlemmar. Efter mötet bjöds på Sven Norbergs mycket uppskattade föreställning om Johnnys och Ellens berusande kärlek och hemmet Muramaris.

Gunilla Lauström omvaldes som ordförande. Övriga i styrelsen är Lotta Bogaeus, Marina Guldström, Gunnar Bäck, M-L Andersson, P-L Karlsson och S-Å Asklander. Läs mer här>>>

-----------------------------------------------------

Reportage 2018

26 november lyssnade vi påTorsten Svensson och Lars Bäckman - "Vad är det egentligen som är intressant med våra gotländska kyrkor?" Fantastiskt, vilka kunskaper, vi tackar!

10 november - Höstutflykt i lammens spår!

Vi hade en mysig novemberdag, då vi lärde oss om lamm och skinn och ull, samt om hur gödsel blir till drivmedel. Referat här!

After Work, den 8 oktober. Vi hade en givande kväll, och många synpunkter och erfarenheter från den gångna säsongen framfördes, stöttes och blöttes. En del hittade vi lösningar på med en gång, andra skickas vidare till behöriga. En sammanställning har skickats ut till medlemmarna.

Galgberget den 14 maj kl. 18.00 träffades vi på Galgberget i strålande sommarväder! Kvällen inleddes med att Sven-Åke Asklander berättade om naturen i området. Därefter var det Per Widerströms tur, att ge oss galgens historia. Tack och lov att det var i solkskenet vi stod där, när vi fick tänka oss människans uppfinningsrikedom när det gäller hemskheter mot varandra.

Som avslutning fick vi en överraskning! Christer Stoltz släppte in oss i civilförsvarets ledningscentral, ett helt vanligt tvåvåningshus byggt i berget, kul!!

En ruskigt ljuvlig kväll med härliga berättare!

Några minnesanteckningar>>>

Vårutflykten var härlig i ett strålande väder!

Reportage från vårutflykten med bilder!>>

detaljprogram vårutflykten>>

golf-fakta>>

om fiske, fiskerännor, Västergarn>>

länkar till kunskap om t ex Båtsmanshållet>>

Stockholmsutflykten, lördagsmorgonen den 27 januari tog drygt 20 medlemmar ur Gotlands Guideförening båten för en tur till huvudstaden. Väl där besökte vi Vikingaliv, det... referat>>>

------------------------------------------------------------------

REPORTAGE 2017

Lördagen den 11:e november hade vi en "Kyrkodag",

då Kathy Gow Sjöblom och Eva Sjöstrand lärde oss

berätta om kyrkor, religion och helgon, både på engelska

och svenska. läs mer här>>

Här kan du läsa om 2017 års höstutflykt>>

Vad gjorde vi på årsmötet? se reportage>>

Kvällsvandring med Wiveka Schwartz - mycket uppskattat! läs mer här>>

----------------------------------------------------------

REPORTAGE 2016

Läs om vad vi gjorde under året, här>>>

Från höstutflykten, Dan Carlssons information om vikingatiden, läs här:Vikingainfo

Referat från Gotlandstågets dag 28 augusti 2016 se vidare på denna länk>>!

-------------------------------------------------------------

REPORTAGE 2015