Våren 2021

Det är dags för en ny utflykt, denna gång har vi tagit fasta på Bengt Lingströms erbjudande att visa oss runt i Gammelgarn, kul! 😊

Max 24 deltagare (lika med tre stycken åtta-grupper). Skulle mötesläget förändras och förbättras, kan vi vara fler. I annat fall, om intresset är stort, gör vi en repris på utflykten.

Anmälan görs till: missan.andersson@hotmail.com eller 0705-68 63 88.

Eget lunchfika medtages.

Gammelgarn lördagen den 29 maj.

Som jag skrev i "Adventskalendern" så är min "drömguidning" några timmar i Gammelgarn med dig/er i guideföreningen. Gammelgarn, årets socken 2020, 2021... är en del av en bygd där "forntid möter framtid".

Vi möts vid bygdegården klockan 10.00 och börjar med att bese kyrka och kastal. Skulpturerna på sydportalen är ett stycke konsthistoria. Kastalen är från 1100-talet och är numera i mycket gott skick. Från dess översta våning är utsikten betagande...

Därefter styr vi kosan till Sjaustru för promenad i naturreservatet till Danbo och åter, ca 4 km. Förslagsvis intar vi "lunchfika" vid raukarna i Danbo.

Med framtiden i fokus fördjupar vi oss i de utvecklingsprojekt Nygarn och Nyhagen driver. Det handlar om vattenförsörjning i bygden, avloppshantering utan att något hamnar i Östersjön, planer på solcellspark m.m. Denna information intas bäst vid reningsverket vid Skags. Så långt komna tror jag att det är dags för var och en att "botanisera" vidare på egen hand, det finns en del att välja på...

Jag hoppas att vi ses därute och du är mycket välkommen!

Bengt Lingström

Stadsvandring den 1 juni kl. 18.00!

Vi har många nya härliga guider som nyligen gått guidekurs, och vi gav dem frågan om de skulle vilja träna lite på guideföreningens medlemmar i väntan på riktiga guideuppdrag.

Först ut är Eva Kloth, som ser fram emot att ta oss med på en tur i norra delen av stan. Startplats är vid norra ingången till Botan, sen vandrar vi mot Snäckgärdsporten, upp längs med muren, förbi S:t Nicolai och avslutar åter på Paviljongsplan. Cirka 1½ timme. De som vill tar med fika för en skön avslutning på turen! 🙂

Anmälan till: gunilla_laustrom@hotmail.com eller 0760-83 56 31, senast den 31 maj.

Varmt välkomna hälsar Eva!

-------------------

En liten utflykt till Sproge med omnejd.

Kl. 13.00 den 24 april träffas vi vid Sproge kyrka, där vi också möter vår lokala guide Sven-Erik Snoder.

Vi tar oss dit i egna bilar.

Därefter förflyttar vi oss i tur och ordning till:

Braidfloar skeppsättning,

Solsänget och dess kämpgravar, samt något om Anna Kajsa Hallgard såklart.

Vid gården Snoder får vi träffa Björn Hjernquists hånnlamb och får (!) höra om deras spännande historia. De finns fortfarande kvar på gården för fotografering. Några av dem skall sedan över på sommarbete på Lilla Karlsö.

Cirka 16.00 är dagens officiella program slut, men för den som vill förlänga dagen är ett tips att köra ner till fiskeläget Klase för en trevlig stund. Där i närheten finns också ett fågeltorn. Om några så önskar ställer Sven-Erik gärna upp för en guidning i nyrenoverade Sproge kyrka.

Alltså:

Den 24 april

Kl. 13.00 – ca 16.00

Anmälan till: lottabogaeus@yahoo.se eller per sms till: 070-756 01 79 senast den 20 april.

Glöm inte fikakorgen! Och den som vill kan ju ta med en sittlapp eller liknande…

Naturligtvis följer vi alla rådande föreskrifter och håller avstånd.

Välkomna hälsar

Nils-Gunnar (som fixat denna dagen) och styrelsen!

GGF i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan