Våren 2024!

Torsdag 21 mars kl 17.00 - Östersjöns författar-och översättarcentrum Uddens gräns 3 Visby.

På 1990-talet skapades Östersjöns författar- och översättarcentrum som det fria ordets tillflyktsort för författare och översättare, främst från östblocket. Centret tar numera emot litteraturskapare från hela världen, men prioriterar fortfarande folk från öst, vars svårigheter att fritt uttrycka sig, knappast har minskat. Kom med innanför dörrarna och hör verksamhetsledaren Lena Pasternak berätta om tillkomst, utveckling och märkvärdigheter.

Anmälan till: katarina.krusell@outlook.com

Tisdag 26 mars kl 18-20 – arvodesdiskussion. På årsmötet 2023 och 2024 fick styrelsen i uppdrag att se över arvodet för kryssningsguidning. Nuvarande system är avancerat och för att höra vilka kriterier som guider tycker är viktigast bjuder vi in till en workshop på Hotell S:t Clemens. Anmälan till: annabritta@vonschulman.se

Tisdag den 2 april - Guidning i Domkyrkan kl 17.00 med Kathy Gow-

Sjöblom.

Efter en kort översikt av kyrkans tillblivelse och utveckling, vandrar vi runt och Kathy Gow-Sjöblom berättar om utvalda delar med några funderingar och mindre kända fakta. Kyrkans roll idag blandas med historia. Vi avslutar med att träffa Ole Kaspersen från Domkyrkan som pratar och svarar på frågor kring Domkyrkan och turism/besöksnäring.

Anmälan till: kathy.gow.sjoblom@folkbildning.net

9 och 13 april HLR-utbildning

Genom att gå en kurs i HLR är du bättre förberedd om olyckan är framme.Ett tillfälle krockar med bussutflykten, men blir det fullt (8 pers i varje grupp) så blir det fler tillfällen senare. Pris 250 kr.

Genom att gå en kurs i HLR är du bättre förberedd om olyckan är framme.
9/4 Grupp 1 kl 17.00 – 18.30
9/4 Grupp 2 kl 19.00 – 20.30
13/4 grupp 3 kl 08.30 – 10.00
13/4 Grupp 4 kl 10.30 – 12.00

Ort: Visby
Lokal: Norra Hansegatan 14
Antal tillfällen: 1 per grp
Pris: 250 kr
Tid: 1,5 tim
Startdatum: 9/4 eller 13/4

Anmälan senast 1 april till: gotland@sv.se

13 april kl 09.00 från Österport, åter senast 17.00.

Bussutflykt tillBurs där vi ska besöka Sojdemuse’et, Hjorters kapell, Fattigstugan, Vangesgårdsmuseum, Stavgard mm. Burs hembygdsförening är värd. Egen kaffekorgmedtages men lunch äter vi på Strandakar för 175kr.

Anmälan till: annabritta@vonschulman.se

25 april klockan 18.00 studiebesök på Gamla residenset och Burmeisterska huset.

Anmälan till: katarina.krusell@outlook.com

Torsdag 23 maj kl 18.00 (prel) Studiebesök på Kapitelhusgården och Biskopsgården.

Välkomna hälsar Ann, Bengt, Katarina, Anna-Britta, Roland, Marina och Lotta.
I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan!