Guidetips

Smått o Gott som kan vara bra o ha!

Östergarn/Gammelgarn - besöksplatser -många skäl att åka österut, information från vårutflykten. läs här>>>

Fårö Museum!

Hej alla guider!

Jag var på Fårö museum i lördags (6/5 2017), för att närvara vid invigningen av den nya utställningen om Fårös historia, numera inofficiellt omdöpt till ”4 000 år på 40 kvadrat”. Utställningen är både vacker och informativ.

Den består av vepor med skildringar i text och bild av olika epoker från Fårös historia, ett tiotal dockor i naturlig storlek med dräkter från olika tidsepoker, några modeller bl.a. av ett vikingatida hus och inte minst en glasmonter med fynden från Broa, som Statens Historiska Museum faktiskt har släppt från sina samlingar.

Till utställningen finns en katalog där alla texter är översatta till engelska. Inom kort kommer ett tjugotal skyltar att placeras ut på olika platser på Fårö med mer utförlig information. Man kommer att ha möjlighet att delta i en tävling som går ut på att man besöker samtliga platser.

Utställningen har ordnats genom ideellt arbete av Fårös hembygdsförening med Majvor Östergren i spetsen och alla inblandade är värda en stor ovation för ett proffsigt och intressant resultat. Jag kan rekommendera den starkt.

Kathy Gow Sjöblom

-------------------

Från höstutflykten, Dan Carlssons information om vikingatiden, läs här:Vikingainfo

Tips för guider om Svenska kyrkan på Gotland

Vår hemsida – här hittar du det mesta

Svenska kyrkan Visbys stifts hemsida: https://www.svenskakyrkan.se/visbystift

AKTUELLT I GOTLANDS KYRKOR, med bland annat Gudstjänster på Gotland den närmaste veckan. Även öppettider, särskilda arrangemang, ex. Informationscentret i Romakloster, mm se https://www.svenskakyrkan.se/visbystift/gudstjanster-pa-gotland-

TELEFONLISTA till alla våra pastorat, kyrkoherdar och vaktmästare https://www.svenskakyrkan.se/visbystift/telefon-och-adresslista-till-alla-vara-forsamlingar-pa-gotland

TILLGÄNGLIGHET för alla är a och O. Här hittar du den guide som är gjord för Gotlands kyrkor. Läs den i pdf eller beställ den från oss.

GOTLANDS KYRKOHISTORISKA FÖRENING hittar du information om här: https://www.svenskakyrkan.se/visbystift/gotlands-kyrkohistoriska-sallskap

Böcker mm som presenterades

Högst upp från vänster:

Änglar och drakar, Sjöstrand mfl . Kommer till sommaren 2017 även ut på engelska.

Gotlands kyrkor, Lagerlöf och Svanström. Utkom första gången 1966 och har därefter getts ut i ett antal nya upplagor.

Sveriges kyrkor. Detta är det mest omfattande materialet om våra kyrkor. Av Gotlands 100-talet kyrkor finns närmare 90 utgivna i serien. Kyrkobeskrivningar av varierande omfattning finns i nästan samtliga våra kyrkor. Ibland två sidor, i andra fall, se t ex Kräklingbo, i ett mer bokformat.

Gotlands Kyrkohistoriska förening ger regelbundet ut skrifter. Se ovan.

Kyrkans föremål, en mycket pedagogisk och bra bok för den som guidar i kyrkorna.

Den gotländska ciceronen av Jonny Roosval är en klassiker från 1930-talet, med kortfattade beskrivningar av alla våra kyrkor.

Visby stifts kyrkor, med karta och korta korta beskrivningar bör alla guider ha i innerfickan. Finns förutom på svenska även på engelska och tyska.

För dig som vill ha mer information om Svenska kyrkan på Gotland

Prenumerera på tidningen GÅRDSKORSET

Gratis prenumeration på tidningen Gårdskorset. Den kommer ut två gånger per år i juni och december. Vill du ha den gratis i din brevlåda så kontakta Lars Bäckman, se nedan.

Här kan du läsa den i pdf. https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1552713

Vi ger ut ett NYHETSBREV ca åtta gånger per år. Där berättar vi om sådant som har hänt och kommer att hända inom Svenska kyrkan på Gotland. Du får det som e-post.

Vi som guidade på Kyrkoutbildningsdagen den 25 mars 2017 var:

Rebecka Svensson, kyrkoantikvarie, rebecka.svensson@svenskakyrkan.se

Richard Wottle, stiftsprost, richard.wottle@svenskakyrkan.se

Maria Nordebrim, domkyrkoklockare, maria.norderbrim@svenskakyrkan.se

Lars Bäckman, kommunikatör, lars.backman@svenskakyrkan.se

Välkomna att höra av er med frågor

Lars Bäckman

----------------------------------------------

FÖRSVARETS MARINA DEL I TINGSTÄDE!

Nu har den marina delen av Gotlands försvar flyttat från KA3 i Fårösund till Tingstäde. Marinavdelningen finns numer i Skans fyra och delar plats med flyget. Ligger strax innan man kommer in i Tingstäde på vänster sida, från Visby. Skylt vid vägen. läs mer på:

VANGES MUSEIGÅRD BURS

Ett fantastiskt ställe för den som är intresserad av hur man gjorde förr! Birger Kristensson som ägde gården samlade på allt mellan himmel och jord och repararerade och ställde allt i ordning. Nu är det Stiftelsen Vanges Museigård som fortsätter i hans fotspår och under hela vintern har de skrivit lappar med infotexter till varenda liten och stor pryl på museet. Ett tvåtimmarsbesök och jag har fortfarande inte sett allt.

En sådan ordning har jag sällan skådat och inget dammkorn! Jag gick omkring med två busslaster gotlänningar och hörde omkring mig "åh titta, en sån hade vi hemma", "men, vicken vackar maskin", "det här är rena himmelriket"!

Alltså, väl värt att besöka, för den enskilde såväl som en hel busslast gotlandsbesökare!

På hemsidan www.vanges.se kan ni läsa mer om gården och olika evenemang under sommaren. Bland annat kommer de att ha körningar med traktor o vagn genom lammhagen, traktortur till Hummelbosholm med grillning, och en motordag med så många motorer som möjligt om dom bara vill starta!

Gotlandståget går mot Roma!

Torsdagen den 14 maj 2015 klockan 12:00 invigdes den nya Järnvägen mellan Roma och Hesselby.

Här kommer en hälsning från Bertil Bergström!

"Jag hade i söndags det stora nöjet att kunna erbjuda min bussgrupp en resa med Gotlandståget, Hesselby - Roma. För en gångs skull kunde jag lägga upp min guidning ganska fritt inom vissa tidsramar, så att det passade till en tågavgång. Tågresan ingick inte i beställda turen, men flertalet var intresserade av att åka med, och själva betala till de 80 kr, enkel resa som nöjet kostade. När det kom till kritan följde alla 38 med, busschauffören fick åka ensam till Roma.

Alla deltagare var mycket nöjda med tågresan och med den järnvägsguidning, som tillhandahölls av tågbefälhavaren vid Tule. Det blev även till en möjlighet för den arme guiden att få vila rösten en smula.

Slutsats: Detta är en möjlighet, som jag kommer att utnyttja för mina bussresor så snart tillfälle bjuds. Jag önskar att detta budskap vidarebefordras till alla guidekollegor. Finns det tid, så går det även att ta en kaffepaus i Dalhem. Självklart kan resan även företas i den motsatta riktningen. Tidsåtgången för en enkelresa är 30 min, ToR tar ca 1 tim 15 min (120 kr). Toaletter finns vid ändstationerna (Obs! Vitsigt).

Läs mer på GHJ:s hemsida www.gotlandstaget.se/tidtabell.htm

Vid stationerna Hesselby och Tule finns god tillgänglighet för bussar.

Station Roma kungsgård kan endast nås till fots från Roma Kungsgård/Kloster, ca 500 m.

Möjlighet att abonnera ett tåg på andra tider finns.

Biljettpriser och övrig information finns på hemsidan www.gotlandstaget.se

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Motormuseum i Herrvik

Herrviks motorförening har samlat diverse motorer från äldre fiskebåtar, bland annat tändkulemotorer, samt det nya STORA tillskottet: elverksdieseln av fabrikat Atlas Polar från Visby Elektricitetsverk på Söderväg i Visby. http://www.herrvikmotor.se/

Stjärngatan Visby

Det är kanske fler än jag som funderat över stjärnorna på Klockgjutaregränd, och kanske har ni som jag, nu fått svar på funderingen.

Men för er som ännu inte hunnit läsa ut hela magasinet, kommer här en kort resumé. Det stod nämligen att läsa i första numret av

det nya gotländska nyhetsmagasinet, Horisont, utgivet i april 2014. Där skriver Christer Nilsson om hur de tio stjärnorna kom på plats.

Det var när de drog in fjärrvärme för några år sedan, och hela gränden skulle läggas om. Stensättarna, som ofta kommer med egna idéer,

gjorde då Visbys egna "stjärngata". Stjärnorna var ursprungligen guldfärgade, men har med åren slitits ner.

Läs gärna mer i Horisont, aprilnumret, sidan 88. (ansvarig utgivare Christer Nilsson)

Fågelsång, Gutefår och några bin

Ett tips om den av Länsstyrelsen anlagda "Fågelstigen"

på södra hällarna invid rastplatsen Träffpunkt Gotland.

Där kan man i Visbys omedelbara närhet njuta den

vackraste fågelsång, bland annat lövsångare, törnsångare och näktergalar.

POLHEMSGÅRDEN, Tingstäde

Behöver du ett eget fikastopp i Tingstäde med din bussgrupp? Om du bokar i förväg kan du få ett trevligt kaffekalas på Polhemsgården. Hembakt och uppdukat i ladan, gott och mysigt!

Med eller utan berättelse om gården och Polhem, samt om Tingstäde hembygdsförening.

Kontakta Berit och Kjell Pettersson, tel 0498-27 42 24 eller 070-661 59 44 (Kjell).

Guidetips från Sylve Westberg!

Lärare på kursen 2003-04 tillsammans med Per-Åke Sporre.

• När Du vaknar på morgonen - tänk "Nu börjar en ny rolig dag"

• Var den Du är - uppträd naturligt

• Visa entusiasm och energi - slarva inte

• Undvik att läsa innantill - tala så fritt som möjligt