Guidetips

Gotlands

Guideförening

Smått o Gott som kan vara bra o ha!

Ryska gården i Visby - en handledning, skriven av Lars Kruthof>>

golf-fakta>>

om fiske, fiskerännor, Västergarn>>

länkar till kunskap om t ex Båtsmanshållet>>

Östergarn/Gammelgarn - besöksplatser -många skäl att åka österut, information från vårutflykten. läs här>>>

Fårö Museum!

Ett litet museum med mycket historia, med skildringar i text och bild av olika epoker från Fårös historia, ett tiotal dockor i naturlig storlek med dräkter från olika tidsepoker, några modeller bl.a. av ett vikingatida hus och inte minst en glasmonter med fynden från Broa, som Statens Historiska Museum faktiskt har släppt från sina samlingar.

Utställningen har ordnats genom ideellt arbete av Fårös hembygdsförening med Majvor Östergren i spetsen.

-------------------

Från höstutflykten, Dan Carlssons information om vikingatiden, läs här:Vikingainfo

Tips för guider om Svenska kyrkan på Gotland

Vår hemsida – här hittar du det mesta

Svenska kyrkan Visbys stifts hemsida: https://www.svenskakyrkan.se/visbystift

AKTUELLT I GOTLANDS KYRKOR, med bland annat Gudstjänster på Gotland den närmaste veckan. Även öppettider, särskilda arrangemang, ex.  Informationscentret i Romakloster,  mm se https://www.svenskakyrkan.se/visbystift/gudstjanster-pa-gotland-

TELEFONLISTA till alla våra pastorat, kyrkoherdar och vaktmästare https://www.svenskakyrkan.se/visbystift/telefon-och-adresslista-till-alla-vara-forsamlingar-pa-gotland

TILLGÄNGLIGHET för alla är a och O. Här hittar du den guide som är gjord för Gotlands kyrkor. Läs den i pdf eller beställ den från oss.

GOTLANDS KYRKOHISTORISKA FÖRENING hittar du information om här: https://www.svenskakyrkan.se/visbystift/gotlands-kyrkohistoriska-sallskap

----------------------------------------------

FÖRSVARETS MARINA DEL I TINGSTÄDE!

Nu har den marina delen av Gotlands försvar flyttat från KA3 i Fårösund till Tingstäde. Marinavdelningen finns numer i Skans fyra och delar plats med flyget. Ligger strax innan man kommer in i Tingstäde på vänster sida, från Visby. Skylt vid vägen. läs mer på:

VANGES MUSEIGÅRD BURS

Ett fantastiskt ställe för den som är intresserad av hur man gjorde förr! Birger Kristensson som ägde gården samlade på allt mellan himmel och jord och repararerade och ställde allt i ordning. Nu är det Stiftelsen Vanges Museigård som fortsätter i hans fotspår och under hela vintern har de skrivit lappar med infotexter till varenda liten och stor pryl på museet.

På hemsidan www.vanges.se kan ni läsa mer om gården.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Motormuseum i Herrvik

Herrviks motorförening har samlat diverse motorer från äldre fiskebåtar, bland annat tändkulemotorer, samt det nya STORA tillskottet: elverksdieseln av fabrikat Atlas Polar från Visby Elektricitetsverk på Söderväg i Visby. http://www.herrvikmotor.se/

Stjärngatan Visby

Det är kanske fler än jag som funderat över stjärnorna på Klockgjutaregränd, och kanske har ni som jag, nu fått svar på funderingen.

Men för er som ännu inte hunnit läsa ut hela magasinet, kommer här en kort resumé. Det stod nämligen att läsa i första numret av

det nya gotländska nyhetsmagasinet, Horisont, utgivet i april 2014. Där skriver Christer Nilsson om hur de tio stjärnorna kom  på plats.

Det var när de drog in fjärrvärme för några år sedan, och hela gränden skulle läggas om. Stensättarna, som ofta kommer med egna idéer,

gjorde då Visbys egna "stjärngata". Stjärnorna var ursprungligen guldfärgade, men har med åren slitits ner.

Läs gärna mer i Horisont, aprilnumret, sidan 88. (ansvarig utgivare Christer Nilsson)

Fågelsång, Gutefår och några bin

Ett tips om den av Länsstyrelsen anlagda "Fågelstigen"

på södra hällarna invid rastplatsen Träffpunkt Gotland.

Där kan man i Visbys omedelbara närhet njuta den

vackraste fågelsång, bland annat lövsångare, törnsångare och näktergalar.

POLHEMSGÅRDEN, Tingstäde

Behöver du ett eget fikastopp i Tingstäde med din bussgrupp? Om du bokar i förväg kan du få ett trevligt kaffekalas på Polhemsgården. Hembakt och uppdukat i ladan, gott och mysigt!

Med eller utan berättelse om gården och Polhem, samt om Tingstäde hembygdsförening.

Kontakta Berit och Kjell Pettersson, tel 0498-27 42 24 eller 070-661 59 44 (Kjell).

Guidetips från Sylve Westberg!

Lärare på kursen 2003-04 tillsammans med Per-Åke Sporre.

• När Du vaknar på morgonen - tänk "Nu börjar en ny rolig dag"

• Var den Du är - uppträd naturligt

• Visa entusiasm och energi - slarva inte

• Undvik att läsa innantill - tala så fritt som möjligt