Lördagen den 11:e november hade vi en "Kyrkodag",

då Kathy Gow Sjöblom och Eva Sjöstrand lärde oss

berätta om kyrkor, religion och helgon, både på engelska

och svenska. läs mer här>>

Här kan du läsa om 2017 års höstutflykt>>

Vad gjorde vi på årsmötet? se reportage>>

Kvällsvandring med Wiveka Schwartz - mycket uppskattat! läs mer här>>

"4000 år på 40 kvadrat" Fårö museums nya utställning - fantastiskt arbete av ideella krafter och väl värd ett besök! Läs Kathys fina recension!

Hej alla guider!

Jag var på Fårö museum i lördags (6/5 2017), för att närvara vid invigningen av den nya utställningen om Fårös historia, numera inofficiellt omdöpt till ”4 000 år på 40 kvadrat”. Utställningen är både vacker och informativ.

Den består av vepor med skildringar i text och bild av olika epoker från Fårös historia, ett tiotal dockor i naturlig storlek med dräkter från olika tidsepoker, några modeller bl.a. av ett vikingatida hus och inte minst en glasmonter med fynden från Broa, som Statens Historiska Museum faktiskt har släppt från sina samlingar.

Till utställningen finns en katalog där alla texter är översatta till engelska. Inom kort kommer ett tjugotal skyltar att placeras ut på olika platser på Fårö med mer utförlig information. Man kommer att ha möjlighet att delta i en tävling som går ut på att man besöker samtliga platser.

Utställningen har ordnats genom ideellt arbete av Fårös hembygdsförening med Majvor Östergren i spetsen och alla inblandade är värda en stor ovation för ett proffsigt och intressant resultat. Jag kan rekommendera den starkt.

Kathy Gow Sjöblom

----------------------------------------